Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Werkt de GPS locatie niet bij? Hier geven je uitleg hoe je deze problemen kunt oplossen. Je iPhone heeft een ingebouwde GPS-chip om altijd bij te houden waar je precies bent. Die chip wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het weergeven van het weerbericht en andere locatieafhankelijke gegevens. Bijvoorbeeld bij een dating app of voor toeristische adviezen met Tripadvisor. Je kunt de GPS-chip ook gebruiken om te navigeren. Zonder het te weten gebruik je deze functie dus best vaak. Toch kan het voorkomen dat de locatie niet meer wordt bijgewerkt. Dat is vervelend als je ergens rijdt met navigatie en de weg niet weet.

GPS-locatie bijwerken

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom de GPS-locatie van de iPhone niet meer werkt. In de meeste gevallen gaat het om problemen met de software. Je kunt de problemen dan snel oplossen door bijvoorbeeld je iPhone eens opnieuw op te starten of een reset uit te voeren. In andere gevallen kan het probleem ook aan de hardware liggen. In zo’n geval moet de smartphone eerst worden gerepareerd. Er zijn een aantal stappen die je kunt uitvoeren om de GPS-locatie weer bij te laten werken.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

iPhone opnieuw opstarten

Verreweg de gemakkelijkste manier om problemen met je GPS op te lossen is door je iPhone eens opnieuw op te starten. Dit kun je doen door de powerknop aan de zijkant van het toestel een aantal seconden vast te houden. Er verschijnt dan een balkje ‘zet uit’. Als je dit balkje van links naar rechts swipet, start de iPhone opnieuw op.

Problemen met mobiel netwerk

Als je een online app gebruikt waarmee je je locatie bijwerkt, kan het gebeuren dat de internetverbinding niet goed meer werkt. Gebruik je bijvoorbeeld je online navigatiesoftware? Dan kan het zo zijn dat je locatie wel wordt bijgewerkt, maar je geen nieuwe instructies meer krijgt. De app zal dan vaak zeggen dat ‘de route wordt bijgewerkt.’ Omdat de locatie niet verzonden kan worden naar de online app, krijg je geen nieuwe informatie meer. Om deze reden kun je het best proberen om het signaal van je provider te resetten.

  • Ga naar de Instellingen op je iPhone;
  • Klik op Mobiele verbindingen;
  • Klik op ‘Mobiele data’ en schakel deze uit;
  • Wacht 20 seconden;
  • Schakel daarna ‘mobiele data’ weer aan.

Het is ook mogelijk om de GPS-optie te resetten door je iPhone tijdelijk in vliegtuigmodus te zetten. In vliegtuigmodus worden alle antennes uitgeschakeld. Daardoor worden onder meer zaken als je 4G-verbinding, Wifi-antenne en GPS-antenne tijdelijk uitgezet. Door de vliegtuigmodus even aan en uit te zetten kun je de antennes resetten.

  • Veeg het scherm van boven naar onder om het bedieningspaneel te zien;
  • Klik op het vliegtuigicoontje en schakel vliegtuigmodus in;
  • Wacht 20 seconden en schakel daarna vliegtuigmodus weer uit.

Check je locatievoorzieningen

De iPhone heeft een instelling voor de locatievoorzieningen. In sommige gevallen kunnen de locatievoorzieningen niet meer worden bijgewerkt door een fout in de software. Daardoor kan het voorkomen dat apps niet meer weten waar je precies bent. In zo’n geval kan het helpen om de locatievoorzieningen even uit en weer aan te zetten. Daarna kunnen alle apps die afhankelijk zijn van de locatievoorzieningen de gegevens weer ophalen. Dat werkt als volgt:

  • Ga naar de instellingen en klik op ‘privacy’;
  • Klik op ‘locatievoorzieningen’ en schakel deze 20 seconden uit;
  • Zet ‘Locatievoorzieningen’ weer aan.

Met deze optie schakel je de locatievoorzieningen voor alle apps weer uit en in. Heb je problemen bij één bepaalde app, zoals bijvoorbeeld Waze? Probeer dan eens een andere app om uit te sluiten dat er een probleem met de app is. Heb je dan wel GPS-verbinding, dan heb je mogelijk geen toestemming gegeven aan de app om je locatie op te vragen. Dit kun je achteraf alsnog veranderen, zonder de app opnieuw te installeren.

  • Ga naar de Instellingen;
  • Klik op Privacy;
  • Klik op Locatievoorzieningen;
  • Zorg dat ‘Locatievoorzieningen’ is ingeschakeld;
  • Je ziet een lijst onderaan de instellingen met apps die je locatievoorzieningen kunnen gebruiken. Controleer of de problematische app toegang heeft om je locatievoorzieningen te gebruiken.

Netwerkinstellingen herstellen

Heb je problemen met je verbinding en wil je GPS daarom niet meer bijwerken? Dan kun je proberen om de netwerkinstellingen van je iPhone te herstellen. Het voordeel van deze optie is dat de gegevens van je mobiele provider en ook je GPS-chip opnieuw worden geladen. Je raakt geen apps kwijt en hoeft verder apps niet opnieuw in te stellen. Wel dien je na afloop opnieuw in te loggen op je draadloze verbinding. De Wifi-instellingen worden bij deze optie namelijk verwijderd.

  • Ga naar instellingen;
  • Klik op Algemeen;
  • Klik op ‘Stel opnieuw in’;
  • Klik op ‘Herstel netwerkinstellingen’;
  • Bevestig de opdracht met je toegangscode.

iPhone opnieuw instellen

Na een update kan het voorkomen dat je instellingen niet meer correct worden geladen. Daardoor zal de iPhone je nieuwe locatie niet zien en wordt deze niet meer bijgewerkt. Dit kan veroorzaakt worden door een fout in de software. Controleer voor de zekerheid of er geen nieuwe update klaarstaat. Is dat niet het geval? Dan kun je proberen alle instellingen van je iPhone te verwijderen, zonder dat je daardoor al je apps kwijtraakt.

  • Ga naar Instellingen;
  • Klik op Algemeen;
  • Klik op ‘Stel opnieuw in.’

Het is belangrijk om te weten dat je apps niet worden verwijderd, maar dat je bij sommige apps na het opnieuw instellen van de iPhone wel je logingegevens opnieuw moet invoeren. Zo kan het gebeuren dat je daardoor opnieuw je bankrekening aan de app moet koppelen of je DigiD opnieuw moet toevoegen. Zorg er daarom voor dat je al je pasjes gereedhoudt.

Reparatie

Heb je al deze tips geprobeerd, maar heeft je iPhone nog steeds problemen met het vinden van je GPS-gegevens? Dan is het mogelijk dat er interne schade aan het toestel is. Zo kan de GPS-chip of de antenne beschadigd raken na een val of door waterschade. In zulke gevallen zal het resetten van de software niet helpen. Er zit dan niets anders op dan een reparatie uit te laten voeren.  Breng daarvoor een bezoekje aan een partnerwinkel (APR) zoals Amac of ga naar de Apple Store.

Woon je dichtbij Amsterdam, Haarlem of Den Haag? Dan kun je bezoekje brengen aan de Apple Store. Je dient daarvoor wel eerst een afspraak te maken met een medewerker bij de Genius Bar. Dit kun je online via de website van Apple doen.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer