Back to Top

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer

Als je een nieuwe iPhone koopt, krijg je van Apple de mogelijkheid om binnen 60 dagen vanaf de aankoopdatum AppleCare+ voor je iPhone aan te schaffen. Of dat echt nodig is, daar zijn de meningen over verdeeld. AppleCare+ is de verlengde garantie van Apple die je op veel producten van de fabrikant af kunt sluiten. Het is een aanvullende garantie, maar op papier een verzekering. Zo kun je nog eens twee jaar dekking krijgen op schadegevallen, ook als het je eigen schuld is. Sommige mensen vinden dat een inboedelverzekering al genoeg dekking biedt. Is deze aanvullende garantie nuttig, of juist overbodig?

Apple Care en je iPhone

Of AppleCare+ een nuttige aanvulling op de aankoop van je iPhone is, is een persoonlijke keuze. Het prettige van deze verzekering is wel dat ook als je zelf schade maakt aan je toestel, de schade alsnog gedekt wordt. Is de garantie van je iPhone afgelopen, dan kun je alsnog aanspraak maken op de garantie die Apple via AppleCare+ biedt. Wil je dus meer zekerheid bij de aankoop van een toch al duur product, dan kan het nuttig zijn zo’n verzekering af te sluiten.

Sluit je de verzekering in Nederland af en koop je het toestel in Nederland, dan kun je overal in Europa terecht om je toestel te laten repareren. Laat je je toestel vallen op vakantie in Spanje, dan kun je dus zonder extra kosten je scherm laten vervangen door de Apple Store in Madrid.

Tip: Losse iPhone kopen - prijzen vergelijken

Bekijk ook: Abonnementen met iPhone vergelijken

Wanneer kun je Apple Care+ afsluiten?

AppleCare+ heeft wel een aantal voordelen tegenover je inboedelverzekering. Je krijgt twee jaar telefonische ondersteuning bij al je problemen met de iPhone. Heb je een vraag of heb je een probleem met het opstarten van je iPhone, kun je geen gebruik meer maken van iCloud of heb je een ander probleem met je iPhone? De telefonische support van Apple staat voor je klaar. Normaal gesproken heb je 1 jaar garantie op hardware-defecten van Apple. Met AppleCare+ is dat twee jaar. Maar in de Europese Unie heb je al wettelijk recht op twee jaar garantie. De garantie geldt trouwens ook op meegeleverde accessoires, zoals bijvoorbeeld de laadkabel.

Met AppleCare+ heb je extra dekking voor schade. Ook als je de schade zelf hebt veroorzaakt. Zo betaal je maar 29 euro eigen risico als je iPhone scherm kapot gaat. Je betaalt 99 euro voor andere schades aan je iPhone. Ook je batterij valt onder de dekking, als je batterij nog minder dan 80 procent capaciteit heeft. Houd er wel rekening mee dat een krasje op je scherm niet onder de dekking valt.

AppleCare+ en Europese garantie

Bij Apples standaardgarantie heb je maar één jaar garantie. Maar de wetten binnen de Europese Unie zeggen dat je twee jaar garantie hebt. Als Europese consument kun je één jaar beroep doen op Apple zelf, het tweede jaar ben je aangewezen op de hulp van de verkoper. Je zou daarom kunnen zeggen dat AppleCare+ eigenlijk overbodig is. Maar je krijgt alleen garantie op schades die door Apple zijn veroorzaakt. Bijvoorbeeld door een fabricagefout. Laat je je toestel vallen en is de glazen achterkant kapot, dan moet je gewoon betalen voor reparatie. Sluit je AppleCare+ af, dan heb je dit probleem niet.

Aanspraak maken op AppleCare+

Heb je besloten om AppleCare+ af te sluiten? Dan kun je het gebruiken zodra je een probleem hebt met je toestel. Heb je hem laten vallen en wil je de schade laten repareren, en deze niet zelf repareren? Dan kan de Apple Store in Amsterdam, Haarlem of Den Haag je verder helpen. Verder mag je ook naar een erkende Apple Service Provider gaan, zoals de Amac. De verlengde garantie geldt per apparaat en is van het serienummer afhankelijk. Laat je je iPhone dus repareren, dan ziet Apple meteen dat je een extra dekking hebt. Je hoeft dan alleen het eigen risico te betalen.

Om deze reden kan AppleCare+ toch veel voordeliger zijn. De reparatiekosten zijn namelijk veel goedkoper als je schade hebt die niet onder de standaardgarantie van Apple valt. Is je toestel helemaal kapot door een ongeluk, dan kost het je 99 euro om het toestel te laten repareren. Daarbij heb je ook nog Express Replacement, zodat je het toestel kan laten omruilen en binnen een dag een nieuwe hebt. Zonder AppleCare+ kan dat niet en betaal je ook nog eens bijna 700 euro aan reparatiekosten.

Wanneer is Apple Care+ niet nodig?

Er zijn ook consumenten die geen AppleCare+ afsluiten. Bijvoorbeeld omdat ze vooral thuis zijn en de kans op schade niet zo groot is. Of omdat ze een inboedelverzekering hebben, die de schade zowel binnen in huis als buiten het huis dekken. Toch ben je je toestel wel een paar dagen kwijt bij reparatie. De reparatiekosten kunnen ook behoorlijk oplopen. Maar ben je van plan om je toestel ieder jaar te vervangen, dan is AppleCare+ mogelijk overbodig. Anders is het zeker het overwegen waard.

Vergelijk toestellen en abonnementen

Schuif voor meer